E-sigaret Dampen.nl - Alles voor en over elektrisch roken - E-sigaret informatie 2020

Werking van de E-sigaret

Zonder teveel in detail te gaan geven we in dit artikel een algemene uitleg over de werking van de E-sigaret. Het basis principe is steeds gelijk. Ongeacht de vele functionaliteiten op de verschillende apparaten, namelijk: er wordt damp geproduceerd door verhitting van E-Liquid.

In dit artikel gaan we niet in op E-sigaret typen met gesloten cartridges of wegwerp E-sigaretten. Het zijn oudere typen E-sigaretten die gaandeweg steeds meer marktaandeel verliezen omdat de kwaliteit en prestatie vaak te wensen overlaat.

We kunnen de E-sigaret opdelen in twee componenten:

  • De batterij
  • De verdamper, ook wel clearomizer genoemd
De batterij

De batterij is het onderste gedeelte en bestaat uit:

  • Het batterij compartiment welke we in 2 uitvoeringen kennen:
    • Volledig gesloten
    • De batterij is uitwisselbaar
  • 510/eGo aansluiting voor connectie met de verdamper
  • Aan/uit c.q. vuurknop
  • + en – knopjes voor het instellen van waarden
  • Een USB aansluiting voor het opladen en/of upgraden firmware
De verdamper

De verdamper is het bovenste gedeelte en bestaat uit:

  • 510/eGo aansluiting voor connectie met de batterij (510 threading)
  • De coil of gloeispiraal met daaromheen wickmateriaal
  • De tank waar zich de E-Liquid in bevindt
  • In veel gevallen een luchttoevoerregeling
  • De driptip of mondstuk
Werking van de E-sigaret

Zodra de vuurknop op de batterij wordt ingedrukt:

  • Wordt er een spanning uitgestuurd naar de coil
  • De gloeispiraal in de coil wordt verhit
  • De E-Liquid verdampt uit het wickmateriaal

Terwijl de vuurknop wordt ingedrukt:

  • Hijs je rustig en niet te krachtig ongeveer 4 seconden
  • Verzamel je de damp in je mond en inhaleer je

Deze manier van dampen past bij de mid-size of eGo type E-sigaret en is qua handeling nagenoeg gelijk aan zoals je een tabak sigaret rookt.

Onderhoud en coil vervangen

Zodra de smaak en damp begint af te nemen moet de coil worden uitgewisseld voor een nieuwe. Het tankje kan simpel uit elkaar worden geschroefd en er kan eenvoudig een nieuwe coil in worden gedraaid. Tevens bestaan de meeste verdampers uit meerdere onderdelen die uit elkaar kunnen voor een gemakkelijke reiniging.

Sub ohm verdampers

Nu is er echter in de loop der tijd vraag ontstaan naar vooral meer damp maar ook meer smaak. De manier om dat te bewerkstelligen is gebruik maken van sub ohm verdampers met daarin coils met lage weerstand, meer luchttoevoer en natuurlijk batterijen die meer Power kunnen leveren.

Deze manier van dampen wordt ook wel sub ohm dampen genoemd. Het woord sub ohm komt voort uit de lage weerstand van de coil, namelijk: lager dan 1,0 ohm. De batterij moet door de lagere weerstand van de coil meer Power leveren en er ontstaat meer liquid verdamping met als gevolg meer damp en vaak ook meer smaak.

Omdat de luchttoevoer bij dit type verdampers ruim moet worden gekozen is het eigenlijk niet meer mogelijk om de damp eerst in de mond te verzamelen en daarna te inhaleren. Door een kleine luchttoevoeropening krijg je een straffe hijs en door een grote luchttoevoeropening krijg je een hele lichte hijs. Alsof je een diepe zucht neemt. Je inhaleert de damp direct naar de longen, zonder het eerst in de mond te verzamelen. Meer informatie over Sub ohm dampen vindt u hier.

Inhalatie technieken

Zodoende zijn er twee soorten van inhalatie technieken bij het elektrisch dampen:

  1. MTL – mouth to lung – damp verzamelen in de mond en daarna inhaleren
  2. DL – direct lung hit – damp wordt direct geïnhaleerd

Bij sub ohm dampen wordt er een grotere hoeveelheid damp geproduceerd en het eventuele nicotinegehalte kan dan ook sterk worden verlaagd.

Luchttoevoer regeling – air flow control

De air flow control op verdampers is een enorm belangrijke functionaliteit. Je kunt er de hoeveelheid lucht mee regelen en zo bepalen of de E-sigaret een lichte hijs (veel lucht) of een straffere hijs (weinig lucht) heeft.

Echter er is nog een factor heel belangrijk. Weinig lucht betekent een zwaardere hijs, meer vacuüm en dus meer E-Liquid in het wick materiaal en de verdamper kamer. Zeer praktisch bij het gebruik van een dikkere E-Liquid (meer VG aandeel). Veel lucht betekent een lichtere hijs, minder vacuüm en dus minder E-Liquid in de verdamper kamer. Zeer praktisch bij het gebruik van een dunnere E-Liquid (meer PG aandeel).

Het gaat bij de air flow control dus om twee aspecten. Stem de luchttoevoer af op eigen voorkeur voor wat betreft licht of zwaar hijsen EN stem de luchttoevoer af op de E-Liquid die je gebruikt. Je moet de gulden middenweg zien te vinden, maar in ieder geval een zeer handige en – op sub ohm verdampers – onmisbare functionaliteit!

Gewoon dampen of sub ohm dampen

Ik zou adviseren eerst te starten met gewoon dampen, met andere woorden de MTL techniek te gebruiken. Dit ligt het dichtst bij de gewende manier van tabak sigaretten roken. Sommige dampers gaan al snel over naar sub ohm dampen omdat ze dikke dampwolken nastreven en zoveel mogelijk smaak prefereren. De ander geeft niet om enorme dampwolken en is tevreden met een – met roken vergelijkbare – hoeveelheid damp. Voor u begint met dampen lees dan eerst de basis informatie over dampen.

Vanwege de wetgeving heeft deze pagina geen eigen facebook. Maar wellicht uzelf wel en wilt u dit delen? Dat kan.
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Welkom bij E-sigaret Dampen.nl

De inhoud en artikelen op deze website zijn niet bedoeld voor minderjarigen. Verifieer daarom uw leeftijf om verder te gaan.